Er du en iværksætter eller bare en ivrig personlighed af en eller anden art, så har du sikkert tænkt på ovenstående spørgsmål eller noget lignende.
For når det kommer til verdenen af hjemmesider, så er webhoteller ofte rigtige vigtige. De giver dig muligheden for at have en hjemmeside, som du selv kan stå for. Men der er mange udbydere, og det er ikke altid lige til at navigere – medmindre du selvfølgelig bruger de 4 nedenstående spørgsmål til at guide dig!
Hvor meget trafik forventer jeg?
Du bør starte med at spørge dig selv, hvor meget trafik du forventer på hjemmesiden. Vær her ærlig – kommer der mange besøgende, eller er du først i gang med at samle besøgende?
Det er nemlig tit trafikken, som man betaler for. Hvis der kommer mere trafik, end du har betalt for, så vil udbyderen lukke adgangen til din hjemmeside.
Mange webhoteller tilbyder dedikerede servere, hvor du har rigtigt meget plads at boltre dig på, i hvert fald på denne front. Det kan være rart, hvis det er en større virksomhed, men for nystartede projekter kan de mindre pakker gøre det.
Hvor meget hjælp skal jeg bruge?
Er du stærk med et tastatur og nogle linjer koder? Så har du sandsynligvis mulighed for at vælge de billigere webhoteller, hvor kundeservicen er mindre gennemgående.
Tit er det nemlig, at hvis du ikke er helt ferm ved tasterne, så bør du investere i et webhotel, hvor du får hurtig kundeservice, som kan hjælpe med tekniske problemer. Hvis du skulle miste filer eller andet, så er det rart at have en professionel i baglommen.
Det kan også være kundeservice, som hjælper dig med at implementere nye funktioner. Dette er igen til dig, som ikke er helt så erfaren indenfor programmeringens verden!
Hvor meget oppetid skal jeg have?
”Oppetid”, på engelsk kaldet ”uptime”, refererer til, hvor meget af tiden, du bør forvente, at din hjemmeside er oppe at køre i.
Her bør du altid læse anmeldelserne fra andre brugere igennem. Hvis du ikke har mindst 99,9% oppetid, så kunne det faktisk være bedre. Er tallet lavere, så er det ofte fordi, at hotellet ikke administreres ordentligt. Gode webhoteller er nemlig kun nede på grund af fuldstændigt uforudsigelige tilfælde såsom strømafbrydelse.
Bør jeg eje mit eget domæne?
Det sidste spørgsmål her er faktisk nemt at svare på – svaret er nemlig ”ja”.
Nogle steder tilbyder, at du køber domænet igennem webhotellet, så længe du har domænet på dette webhotel. Det er dog ikke en vildt god idé.
Tiderne kan nemlig skifterne og du kan finde ud af, at du gerne vil skifte webhotel. Så er det rigtigt træls også at skulle skifte domænet! Domænet er nemlig det, som du er på Google med, og det er ofte domænet, som giver trafik, og som man har lavet SEO, altså søgemaskineoptimering, med. Derfor bør du altid eje domænet selv. Så er du sikker på, at du altid kan have din hjemmeside med dig overalt på nettet!