At have orden på kontoret har stor betydning for både miljø og stemning – og så selvfølgelig også effektiviteten. Et bedre miljø giver gladere og bedre medarbejdere, hvilket i sidste ende sikrer en bedre effektivitet. Ligeledes kan rod være med til at forsinke processer, hvis du ikke kan finde det, du står og skal bruge.
Ved hjælp af de rette kontorartikler kan du komme rigtig langt, når det gælder om at skabe orden på kontoret og arbejdspladsen. Vi har her samlet nogle gode råd og forslag til, hvordan du helt praktisk kan sørge for bedre orden på kontoret.
Hold styr på papirerne
Når du har en masse papirer, som du bruger i forbindelse med dit arbejde, er det som regel en god idé enten at arkivere dem i ringbind eller få dem sat op på væggen. Ved at hænge dem op kan du bedre danne dig et overblik over, hvor de forskellige papirer er, og det sparer i sidste ende medarbejderen for en masse tid.
Her kan du bruge en opslagstavle eventuelt med magneter. Det er som regel en bedre løsning end søm eller lim, fordi du nemt kan flytte rundt og skifte ud. Er papirerne en del af et igangværende projekt, kan de nemt pilles ned, når I er færdige – og der kan sættes nye op.
Styr på papirer med ringbind og mapper
Når du er færdig med papirerne, eller der måske er tale om papirer, som sjældent er i brug, er det helt essentielt at pakke dem forsvarligt væk, så de er nemme at finde frem igen. Ligeledes kommer de ikke til at fylde på hverken skrivebordet eller lignende, og der kommer mere ro på kontoret med rene, rode-fri flader.
Sorter papirerne, så de er nemme at finde igen. Det kan være efter alfabetisk orden, sagsnummer eller efter det projekt, som de hører til. På den måde kan du altid lynhurtigt finde dem frem igen, hvis det skulle blive relevant.
Tænk over, hvad du printer og print mindre
En god metode til at gøre papirbunken på bordet mindre er simpelthen ved at stoppe med at printe så meget ud. Tænk mere over, hvad der er vigtigt at printe ud – og hvad du kan nøjes med at tilgå på computeren. Hvis du ikke har noget imod at læse det på en computer, kan du nemt læse dem igennem og skabe et rigtig godt system med mapper på computeren.
Det er den mest effektive måde, hvorpå du kan få færre papirer til at flyde rundt på skrivebordet. Samtidig gør det noget godt for effektiviteten, fordi det både er nemmere og hurtige at finde rundt i. Og som en sidste bonus sparer du både regnskoven og firmaets printer-konto for unødig brug af papir.
Sørg for at have opbevaringsmuligheder tæt ved skrivebordet
Det er en god idé at have et eller flere opbevaringsmøbler i umiddelbar nærhed af dit skrivebord. Her kan du vælge at bruge en reol eller eventuelt et skuffedarium. Her er der mulighed for at opbevare de ting, du ikke nødvendigvis har brug for hele tiden, og det er også en god måde at opbevare papirer, mapper og så videre.
Læg tingene væk heri, når du ikke skal bruge dem, så du får et mere ryddeligt skrivebord. Det hele er tæt på, så du nemt kan finde det frem igen, når du skal bruge det.
Sørg for at rydde op på dit skrivebord jævnligt, hvis du gerne vil undgå rod. Gør det eventuelt til en vane, at du gør det hver fredag, før du går på weekend. På den måde kan du holde weekend med god samvittighed, og samtidig er du sikret, at du møder ind mandag morgen til et ryddeligt skrivebord, der er helt klar til en ny arbejdsuge.
Smarte løsninger på skrivebordet
Det er en god ide at have nogle gode løsninger med hensyn til skrivebordsopbevaring. Ved at samle kuglepenne, klipsmaskiner og så videre et sted virker det hele mere ryddeligt – og du ved, hvor du kan finde det.
Brug små bokse, penneholdere eller opdelere.